Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 4 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 4 =

Wystawa Bartka Jarmolińskiego "Nihil Veditur"

1 lutego o godz. 18.00 w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi odbędzie się wernisaż wystawy Bartka Jarmolińskiego "Nihil Veditur". Łaciński tytuł wystawy oznacza: nic nie jest takie, jakie się wydaje i odnosi się do dialogu na temat obrazu męskości. Kluczowym staje się tu pytanie o definicję męskości i jej aktualność wobec dużej aktywności kobiet związanej z potrzebą równouprawnienia.
Nihil veditur
Galeria Willa
ul. Wólczańska 31
wernisaż: 1 lutego (piątek) 2019, godz. 18.00
01.02.2019 - 10.03.2019
kuratorka: Monika Nowakowska

Artysta zadaje sobie i widzowi pytania: czy wobec panującego od wieków patriarchatu, którzy przypisywał i dawał tym samym pierwszoplanową rolę mężczyznom w obszarze społecznym i kulturowym, ich rola i znaczenie nadal powinny pozostać na tej samej płaszczyźnie? Czy wizerunek silnego, dominującego mężczyzny jest dziś równie aktualny jak „zawsze” i czy nie podlega on przemianie wobec aktywności, reakcji i oczekiwań współczesnych kobiet? Wyłaniający się z takiej analizy obraz nie daje jednoznacznego przedstawienia mężczyzny, pokazuje za to złożoność postaw, zachowań i wizerunków męskich, nastawionych na konfrontację z kobietami i z samymi mężczyznami.

Tytułowe NIHIL VEDITUR jest zatem przewartościowaniem mitu o męskiej sile, przewadze i pierwszoplanowej roli tej płci. Stąd prace odnoszące się do słabości, braku bezpieczeństwa, skupienia na sobie, przemocy i gry o podłożu erotycznym jak film „Wartości prawdziwego mężczyzny” z 2010 roku z wypowiedziami mężczyzn na temat stereotypu tzw. „prawdziwego mężczyzny”, zestawiony z filmem „Vice” z 2016 roku, w którym z kolei to kobiety odpowiadają na pytania: mężczyzna – kim jest i jaki jest?

Drugim ważnym tematem, poruszanym przez Bartka Jaromińskiego na wystawie NIHIL VEDITUR jest wizerunek własny, czyli złożona problematyka autoportretu. To bardzo intymny obszar opowiadania o człowieku, o indywidualności, postrzeganej z pozycji jednostki oraz społeczeństwa. Niezależnie od sposobu przedstawiania samego siebie, artysta opowiada o osobie własnej, o wartościach nadających sens życiu, o poszukiwaniu własnego miejsca w obszarze społecznym i kulturowym. Mówi też o poszukiwaniu i odnajdywaniu podobieństw i różnic z drugim człowiekiem a przede wszystkim o potrzebie i przeprowadzaniu procesu wiwisekcji, będącej drogą do poznawania samego siebie. Zarówno tematy męskości, jak i wizerunku własnego, artysta rozpatruje w odniesieniu do popkultury, kontynuując tym samych dotychczasowe artystyczne poszukiwania. Odnoszą się do nich prezentowane na wystawie obrazy malarskie z cykli „Portrety ikoniczne” (2017), „Względne cechy podobieństwa” (2017) i „Odpady” (2017), kolaże z serii „Antyatlas” (2016/2018) oraz wspomniane filmy wideo plus dokumentacja wideo performance „Fakt” z 2014, zrealizowanego w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu.

Wystawie towarzyszyć będzie wydawnictwo książkowe, będące zbiorem tekstów krytycznych opublikowanych w katalogach wystaw Bartka Jarmolińskiego oraz tekst artysty na temat jego najnowszych prac.

Wydarzenia towarzyszące wystawie:
15 lutego godz. 17.00 – performance Bartka Jarmolińskiego i spotkanie z artystą
26 lutego godz. 16.30 – warsztat „Tożsamość artysty”, prowadzenie: Bartek Jarmoliński, bilety: 4 zł, zapisy: willa@mgslodz.pl

BARTEK JARMOLIŃSKI ur. w 1975 w Łodzi, w latach 1995-2001 studiował w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi na Wydziale Edukacji Wizualnej, dyplom obronił w 2001 roku. W latach 2014-2018 odbył studia doktoranckie w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu im. Jana Kochanowskiego w Kielcach zakończone tytułem doktora sztuk pięknych. Artysta multimedialny, wypowiada się w różnych dziedzinach i dyscyplinach, głównie w malarstwie, kolażu i performance; niezależny kurator projektów artystycznych. Mieszka i pracuje w Łodzi.

Prace w zbiorach: Śląskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych, Katowice; Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała; Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi; Fundacja Ateneum, Warszawa; Muzeum Regionalne w Brzezinach; Kolekcja Hestii, Sopot oraz w kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą.