Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 6 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 6 =

Nowy numer magazynu „Taniec”

Już jest! Nowy numer magazynu „Taniec”. Czasopismo wydawane jest przez fundację Instytut Rozwoju Kultury. W tym roku kwartalnik został objęty patronatem Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca.
Szanowni Państwo,
pod koniec lipca został wydany kolejny numer magazynu Taniec – 2.2022.
W numerze znajdują się wywiady: w tym z Karolem Urbańskim, zastępcą dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, z Lucyną Zwolińską kierownikiem baletu w Operze na Zamku w Szczecinie oraz z dyrektorem festiwalu Zawirowania Włodzimierzem Kaczkowskim. Do tego recenzje i relacje, tekst o roli partnerki w tańcu towarzyskim, historyczny tekst o repertuarze Polskiego Baletu Reprezentacyjnego oraz druga część z cyklu „Ciało na scenie”.
Numer 2.2022 to już 15-sty numer  wydany przez Instytut Rozwoju Kultury. Wszystkie dotychczasowe numery czasopisma można pobrać bezpłatnie z naszej strony internetowej w formie plików PDF.
Życzymy interesującej lektury.


Czasopismo do pobrania na stronie http://irk.org.pl/taniec/

SPIS TREŚCI:
KULTURA
Cykl: Ciało na scenie. Czy nagość na „scenie” to wynalazek współczesności? cz.2 – Małgorzata Skusa
WYWIAD
Taniec w Polsce powinien zachować różnorodność – z Karolem Urbańskim, zastępcą dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca rozmawia Marta Seredyńska 
Tworzenie więzi – z Lucyną Zwolińską rozmawia  Magdalena Jagiełło-Kmieciak
Przyszłość nie jest dziś pewna – z Włodzimierzem Kaczkowskim rozmawia Marta Seredyńska
RECENZJE
Balet „Don Kichot’ pod czeskim nadzorem – Elżbieta Pastecka
Maestria duetów – Ewa Kretkowska
Wampir w zalotach czyli historia Draculi na nowo odczytana – Elżbieta Pastecka
RELACJA
Taniec w przestrzeni miejskiej – Festiwal Kalejdoskop 2022 –  Marta Seredyńska
FELIETON
Portret kobiety w tańcu towarzyskim – Julia Wójcicka
HISTORIA
Utracone dziedzictwo - repertuar Polskiego Baletu Reprezentacyjnego – Ewa Kretkowska

AUTORZY NUMERU:
Marianna Jasionowska - redaktor naczelna. Doktor nauk społecznych, absolwentka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowych Studiów Teorii ¬ Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Pracowała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, obecnie współpracuje z Instytutem Sztuki PAN. Jej zainteresowania badawcze obejmują historię tańca, historię nauczania i edukacji tanecznej, współczesne wychowanie przez taniec.

Ewa Kretkowska - magister filologii polskiej, absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu historii sztuki w Collegium Civitas oraz Podyplomowe Studia Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Autorka publikacji w książkach pokonferencyjnych (m. in. "Wokół Freuda i Lacana. Interpretacje psychoanalityczne", Warszawa 2009; "Spojrzenie - spektakl - wstyd", Warszawa 2011). Członkini Polskiego Forum Choreologicznego. Nauczycielka 21 Społecznego Liceum Ogólnokształcącego im. Jerzego Grotowskiego w Warszawie.

Elżbieta Pastecka - artystka teatru pantomimy, inscenizatorka teatru ruchu, pedagog i wykładowca pantomimy, krytyk tańca. Wykładała m.in. w Akademii Teatralnej w Warszawie, Państwowej Szkole Sztuki Cyrkowej, Studium Animatorów Kultury w Ciechanowie i in. Prowadzi liczne warsztaty i seminaria z dziedziny pantomimy i sztuki cyrkowej na terenie całej Polski. Inicjatorka i kierownik artystyczny "Międzynarodowego Dnia Pantomimy" (1998–2004) prezentującego artystów z Polski i zagranicy. Autorka artykułów i esejów z dziedziny tańca, pantomimy i sztuki cyrkowej (m.in. wydawany przez Teatr Wielki w Warszawie w latach 1984-92 „Taniec”, "Scena" i inne). Wielokrotna stypendystka The British Council oraz Ministerstw Spraw Zagranicznych Holandii, Francji i Norwegii.

Marta Seredyńska – doktorantka na wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW, absolwentka Wiedzy o teatrze  oraz Mediów Interaktywnych i Widowisk Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej teksty znaleźć można w Internetowym Magazynie „Teatralia”, „Didaskaliach” oraz na portalu TaniecPOLSKA.pl. Współpracowała z różnymi instytucjami, między innymi  Teatrem Polskim w Poznaniu, Malta Festival, Art Stations Foundation – programem Stary Browar Nowy Taniec, Międzynarodowym  Festiwalem Tańca Współczesnego KRoki, a także z artystami: Mikołajem Mikołajczykiem i Maciejem Kuźmińskim.

Małgorzata Skusa -  nauczyciel języka angielskiego z wieloletnim doświadczeniem; z tańcem związana od 2005 roku jako uczestniczka regularnych zajęć z tańca współczesnego (Grupa Warsztatowa Tańca Współczesnego WOAK w Toruniu, obecnie teatr ruchu „Soma”).  W 2011 ukończyła Instruktorski Kurs Kwalifikacyjny z dziedziny tańca współczesnego w Bydgoszczy pod patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowego Centrum Kultury. W 2013 roku ukończyła studia podyplomowe  w zakresie Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Julia Wójcicka - studentka Kultury i Praktyki Tekstu na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego. Od dziecka zajmuje się tańcem towarzyskim, będąc do teraz czynną zawodniczką tej dyscypliny. Od 2018 spełnia się w roli instruktorki, prowadząc szkoły tańca na Śląsku i we Wrocławiu. Ma na celu propagowanie tańca wśród przedstawicieli każdej grupy wiekowej - od przedszkolaków po seniorów - zarówno we współzawodnictwie sportowym, jak i w rekreacji.

Dorota Mitka - absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Śląskim oraz podyplomowych studiów edytorskich na Uniwersytecie Jagiellońskim. Współpracuje m.in. z Kwartalnikiem Taniec oraz Wydawnictwem Ze Słownikiem, zajmuje się korektą i redakcją językową, pisze krótkie teksty użytkowe. W pracy zawodowej łączy znajomość zasad poprawnej polszczyzny z nowymi technologiami opartymi o działanie sztucznej inteligencji. Jej główne zainteresowania skupiają się przede wszystkim wokół teatru oraz literatury.

Kategoria

Wiadomości