Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
7 + 1 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
7 + 1 =

Miasto gra wieś!

Łódzki Dom Kultury zaprasza na kolejną edycję muzycznego wydarzenia „Miasto gra wieś". Będzie siarczyście i z przytupem... Tym razem na scenie pojawią się dwa fenomenalne składy: Światowce i Oberkas Travel. Czy muzykę ludową da się zagrać w sposób niekonwencjonalny? Na 100% tak!
Piwnica Muzeum w Łowiczu
8 grudnia 2023 roku, godz. 19.00
wstęp wolny


Światowce grają do tańca muzykę tradycyjną Polski centralnej, od Wielkopolski aż po Kielecczyznę. Repertuar zespołu pochodzi z wielu regionów: z pogranicza łódzko-kieleckiego (powiaty radomszczański, konecki, włoszczowski), z Radomszczyzny, centralnej Kielecczyzny, południowo-zachodniej Wielkopolski, a nawet ze Stanów Zjednoczonych, gdzie polska muzyka zawędrowała razem z emigrującymi tam wiejskimi muzykantami.
Muzyka przede wszystkim do tanecznego wirowania, jednak do posłuchu też potrafią ładnie “pogładzić”. Kapela powstała w Poznaniu, a sami muzycy pochodzą z różnych stron Wielkopolski. W graniu do tańca mają spore doświadczenie – w tym jak i innych składach zjechali całą Polskę przygrywając do tańca na potańcówkach i festiwalach. Zabrzmią oberki, mazurki, kujawiaki, poleczki, walczyki, tanga, fokstroty oraz tradycyjne zabawy.

Zagrają i zaśpiewają w składzie:
Jasiu Łopatka – akordeon
Jonasz Hałas – trąbka
Karol Majerowski – trąbka
Marcin Małecki – perkusja

Oberkas Travel to kwartet złożony z wybitnych instrumentalistów, z ogromnym dorobkiem scenicznym, fonograficznym i badawczym.  Na polu fascynacji tradycyjnymi, dawnymi melodiami Polski Centralnej muzycy podjęli próbę odnalezienia punktów stycznych między tzw. rytmami mazurkowymi obecnymi w rdzennej muzyce wsi polskiej, a światem rytmicznym wybrzeża Afryki Zachodniej oraz współczesnego jazzu amerykańskiego. Na bazie tzw. oberów rodem spod Radomia, Przysuchy, Opoczna kwartet tworzy unikatową mieszankę improwizacji, tanecznej mistyki rdzennego oberka, współczesnego brzmienia jazzu i  tradycyjnej muzyki skrzypcowej Mateusza Niwińskiego przejętej od nieżyjących, największych wiejskich skrzypków Polski Centralnej urodzonych na początku XX wieku – Józefa Zarasia, Józefa Kędzierskiego, Mariana Bujaka, braci Gaców.
Połączenie skrzypiec z fortepianem jazzowym oraz tradycyjnej basetli wiejskiej z zestawem jazzowym jest wyjątkową fuzją pieczołowicie odczytanej tradycji i wpływów ze świata, którym nasiąknęli twórcy kwartetu. Cytowane przez kapelę motywy muzyczne pochodzące z XIX-wiecznej wsi polskiej, w ujęciu kwartetu nie tylko nie tracą waloru tradycyjnego, ale wchodzą w udany dialog z językiem jazzu i etnicznymi cytatami rytmów Afryki. 

Skład:
Mateusz Niwiński –  skrzypce
Jan Emil Młynarski – perkusja
Piotr Zabrodzki – fortepian, syntezatory
Piotr Domagalski – basetla